Nagyon kicsi az esélye, hogy ne hallottál volna Temuról és Sheinről, akár jogi problémáik, akár alacsony áraik miatt. Íme, mit kell tudni róluk.
Manapság nehéz felmenni az internetre, és NEM találni a Shein és a Temu ultragyors divatmárkák hirdetéseit. Mindkét online vásárlási platform robbanásszerűen növekszik, és havi felhasználók milliói vannak, és mindannyian különféle áruk szuper olcsó árait keresik az oldalakon. A Shein leginkább a ruhákra összpontosít, míg a Temu szinte bármilyen terméket kínál, amit csak el tudsz képzelni.
Az árak jellemzően mélyponton vannak, ami igazán csábítóvá teszi, hogy megrendeljük a termékeket és kipróbáljuk őket. De ez okos lépés? Miről szólnak ezek a cégek, és biztonságos-e velük foglalkozni?
Csak a tények
Először is beszéljük meg, hogyan tudnak ennyi mindent eladni ilyen alacsony áron. Mindkettőjük kapcsolatban áll Kínával: üzletük onnan indult, és nagymértékben támaszkodik a gyártókra.
A Shein Kínában indult, székhelye Szingapúr. A Temu tulajdonosa és üzemeltetője a kínai székhelyű PDD Holdings, amely a Pinduoduo, egy kínai online kereskedelmi platform tulajdonosa is. A Temu már nem említi a PDD Holdingst a honlapján, és most azt mondja, hogy székhelye Bostonban van.
Ez azért számít, mert a CNN legutóbbi vizsgálata során a Pinduoduoról kiderült, hogy képes kémkedni a felhasználói után, és képes megkerülni a felhasználók mobilbiztonságát, hogy lássák, mit csinálnak más alkalmazásokban, elolvassák üzeneteiket, és még a beállításokat is módosítsák.
Ismétlem, ez a cég nem ugyanaz, mint a Temu. Mindazonáltal az a tény, hogy ugyanaz a cég birtokolja, elég habozást okoz, mivel az amerikai döntéshozók a külföldi entitásokhoz kapcsolódó technológia korlátozásán dolgoznak. Fontos tudni, hogy ezek az alkalmazások adatvédelmi kockázatot jelenthetnek, amelyet érdemes mérlegelni a rendelés leadása előtt. Lényegében elveszíti személyes adatait és böngészési szokásait anélkül, hogy tudná, hogyan használhatják fel a cégek azokat.
Problémáik vannak
Ezen túlmenően mindkét vállalatnak vannak problémái, beleértve az adatkockázatokat és az ellentmondásokat. Mindkettőjüket azzal vádolták, hogy kapcsolatban állnak kényszermunka alkalmazásával, kereskedelmi kiskapuk kihasználásával, termékbiztonsági kockázatokkal vagy szellemi tulajdon ellopásával. Az Egyesült Államok Kongresszusi Bizottsága mindkét céget felhívta a vádak mindegyikére. Üzleti modelljeik azonban eltérőek.
A Temu egy online áruház, amely független eladók áruit szállítja. A Shein áruit olyan gyártókon keresztül bízza meg, akikkel együttműködik. Egyesek azonban azzal vádolják a cégeket, hogy nem tesznek eleget annak megakadályozására, hogy gyártóik vagy eladóik kényszermunkát alkalmazzanak a termékek ilyen olcsó áron történő megszerzésére.
Az amerikai törvényhozók szerint a vállalatok meg sem próbálják teljesíteni azokat a megfelelési programokat, amelyek megakadályozzák, hogy a kényszermunkával készült árukat eladják platformjaikon. A Temu azt állítja, hogy rendelkezik egy harmadik fél magatartási kódexével, amely hangsúlyozza, hogy a vállalat zéró tolerancia politikát folytat azokkal az eladókkal szemben, akik kényszermunkát alkalmaznak a termékek gyártásához.
Az eladóknak be kell tartaniuk a helyi bér- és munkaidő-törvényeket, bár a Temu részéről nincsenek ellenőrzési vagy megfelelőségi programok, amelyek ezt ellenőriznék.
Az amerikai törvényhozók szerint a Temu az importvámok és az amerikai vámellenőrzések kijátszásával csökkenti költségeit.
De várj, van még
Mindkét cég áruinak minősége szintén kérdéses. Az általános kifejezés, hogy „azt kapod, amiért fizetsz” határozottan érvényes. Természetesen vannak kivételek, de a termék minősége gyakran kiszámíthatatlan. Ezek nem olyan tárgyak, amelyeket bármilyen módon tartósra terveztek.
Ezek a cégek jogi problémákkal is szembesülnek. Először is Shein személyi adatokkal való visszaélés miatt pert indított Temu ellen Illinois államban, azzal vádolva az utóbbit, hogy „szándékosan és kirívóan megsértette a kizárólagos és értékes védjegyjogokat és szerzői jogokat”.
A perben megtévesztő üzleti gyakorlattal vádolták a céget, a közösségi médiában a márkának kiadva magát, és a Shein tulajdonában lévő képeket használta fel a Temu terméklistáihoz. Azzal is vádolta Temut, hogy befolyásos személyeket fizet a Shein termékekkel kapcsolatos hamis állítások terjesztéséért.
Aztán a Temu megfordította az asztalokat, és a szövetségi bíróság elé vitte a Sheint, és trösztellenes keresetet nyújtott be, azt állítva, hogy a Shein hűségi eskü aláírására kényszeríti a gyártókat, amelyek igazolják, hogy nem kötnek üzletet Temuval. Ügyvédeik azt állítják, hogy ez sérti a kiskereskedő növekedési potenciálját az Egyesült Államokban. Október végén mindketten leállították egymás elleni kereseteiket, bár az okokat nem közölték.
Mindezeken túlmenően a lényeg az, hogy mindkét márka akciósan kínál termékeket, ami nagyon vonzó egy olyan időszakban, amikor a gazdaság nehézségekkel küzd, és az emberek pénztárcája szűkös. Mindkét cég több milliárd dolláros bevételt termel, és alacsony áraik miatt továbbra is népszerűek maradnak.
Tehát, ha az ár fontosabb neked, mint a magánélet védelme annak eldöntésekor, hogy megéri-e a kedvezmény, tartsd szem előtt, hogy az ajánlatok valójában mennyibe kerülhetnek. A kényelem és az alku egyaránt potenciális kockázatokkal jár.