8 szívbarát szokás, amelyek lassíthatják a biológiai öregedést

Akcióleső
2024.09.03 16:44

Egy új tanulmány szerint bizonyos életmódbeli szokások, mint például az egészséges táplálkozás és az elegendő fizikai aktivitás lassíthatják a biológiai öregedés folyamatát.

A Journal of the American Heart Association című folyóiratban májusban publikált kutatás megállapította, hogy azoknál az embereknél, akik nyolc szív-egészséges viselkedést helyeztek előtérbe, alacsonyabb volt a szívbetegség és a mindenféle halálozás kockázata. Ezek az előnyök még nagyobbak voltak a gyorsabb biológiai öregedésre hajlamos emberek számára.

Az ember biológiai életkora inkább testének állapotára és egészségére utal, nem pedig arra, hogy mennyi ideig élt.

Valaki, akinek biológiai életkora magasabb, mint kronológiai életkora, a felgyorsult öregedésnek nevezett folyamaton megy keresztül, és nagyobb valószínűséggel alakulnak ki bizonyos egészségügyi állapotok, beleértve a szív- és érrendszeri problémákat is.

A felgyorsult öregedést befolyásolhatják olyan társadalmi tényezők , mint például az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés, de a genetikai tényezők is szerepet játszanak.

Bár a felgyorsult öregedést tapasztaló emberek nagyobb valószínűséggel tapasztalnak negatív szív-egészségügyi következményeket, az új kutatás szerint az egyszerű életmódbeli változtatások segíthetnek csökkenteni ezt a kockázatot.

A biológiai öregedési állapottól függetlenül az embereknek figyelemmel kell lenniük [bizonyos egészséges szokásokra] – jobban kell étkezni, aktívabbnak lenni, leszokni a dohányzásról, egészségesen aludni , kezelni a testsúlyt, szabályozni a koleszterinszintet , a vércukorszintet és a vérnyomást. [Ezek] kulcsfontosságúak a betegségteher csökkentésében.”

Íme, mit mondtak a szakértők a felgyorsult öregedésről, a szív- és érrendszeri egészségről és az új kutatásról, valamint azokról az egyszerű lépésekről, amelyeket megtehet szíve egészségének megőrzése érdekében.

Az életmódbeli szokások befolyásolhatják sejtjeid öregedését

Az új kutatáshoz több mint 5600 résztvevő adatait elemezték, akik részt vettek a Framingham Heart Studyban, a résztvevők átlagéletkora 56 év volt.

Először is, a tanulmány szerzői meghatározták, hogy a résztvevők közül melyik volt genetikailag hajlamosabb a felgyorsult öregedésre. Ennek érdekében megvizsgálták a DNS-metilációhoz kapcsolódó genetikai változatokat, a szervezetben zajló folyamatot, amely szabályozza a különböző gének expresszióját.

A DNS-metiláció egy olyan kémiai jel, amely a DNS-hez adható vagy onnan eltávolítható. Ez a folyamat segít abban, hogy az emberek jobban alkalmazkodjanak a környezetükhöz, amikor erre szükség van.

Ezek a genetikai kódunkon lévő kémiai jelek „befolyásolhatják, hogy mely gének kapcsolódnak be vagy ki, és ezért idővel alakíthatják egészségünket.

A kutatók az egyes résztvevők felgyorsult öregedésének kockázata mellett életmódbeli szokásaikat is megvizsgálták. Az American Heart Association (AHA) Life's Essential 8 nevű eszközét használta, amellyel az orvosok nullától 100-ig terjedő egészségügyi pontszámot adhatnak valakinek. A Life's Essential 8 segítségével a kutatók interjúk keverékét használják fel az emberek értékelésére, laboratóriumi vizsgálatok és fizikális vizsgálatok, a következő nyolc összetevő elemzésével:

*         Diéta

*         Dohányzás állapota

*         Fizikai aktivitás

*         Testtömegindex (BMI)

*         Az alvás időtartama

*         Koleszterin

*         Vércukor

*         Vérnyomás

A vizsgálat résztvevőit 11-14 évig követték nyomon, és a kutatók dokumentálták a szív- és érrendszeri betegségek előfordulását, a szív- és érrendszeri halálozást vagy bármilyen okból bekövetkezett halálozást.

Azt találták, hogy egy személy Life's Essential 8 pontszámának minden 13 pontos növekedésével a szív- és érrendszeri betegségek kockázata 35%-kal, a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás kockázata 36%-kal, a bármilyen okból bekövetkezett halálozás kockázata pedig 29%-kal csökkent.

Azoknál az embereknél, akik genetikailag hajlamosak voltak a felgyorsult öregedésre, ezek a csökkenések még jelentősebbek voltak: az ebbe a csoportba tartozó embereknél a szív- és érrendszeri megbetegedések és a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás kockázata 39%-kal, a bármilyen okból bekövetkező halálozás kockázata pedig 78%-kal csökkent.

Ez a megállapítás alátámasztja azt az elképzelést, hogy az életmódbeli tényezők befolyásolhatják az ember biológiai életkorát, és ezen keresztül a szív- és érrendszeri betegségek és a halálozás kockázatát.

Tudjon meg többet a biológiai életkorról és az egészségről

A résztvevők többsége „túlnyomórészt európai származású” – írták a tanulmány szerzői, ami azt jelenti, hogy megállapításaik nem biztos, hogy általánosan általánosíthatók.

Ezen túlmenően ez a kutatás azt sugallja, hogy a felgyorsult öregedésen átmenő emberek még nagyobb egészségügyi előnyöket látnak, ha szív-egészségesebb életmódot folytatnak. Egyelőre azonban nincs mód arra, hogy az emberek maguk határozzák meg a felgyorsult öregedés genetikai kockázatát: Nincs ajánlásunk a nyilvánosság számára, hogyan juthatnak hozzá ehhez az információhoz.

Ennek ellenére a kutatók világszerte egyre többet tanulnak arról, hogy a felgyorsult öregedés hogyan befolyásolja a szívbetegségeket.

Nagy az érdeklődés a biológiai öregedés és a hosszú élettartamhoz való kapcsolódása iránt, és a tudósok a génjeinket az egészségtelen életmód miatt bekövetkező változásokat vizsgálják.

Az új tanulmány kapcsolódik a korábbi munkákhoz, amelyek azt sugallják, hogy "a sejtek öregedése hajlamossá tesz valakit szívbetegségekre és más kardiometabolikus betegségekre. Öregíti az ereket, hajlamossá teszi őket a koleszterin felhalmozódására az artériákban, ami anyagcsere-változásokat okoz.

A szív egészségének előmozdítása egészséges életmóddal

Bár további kutatásokra van szükség, az új jelentés kiemeli a Life's Essential 8 programban felvázolt egészséges szokások betartásának fontosságát.

A tanulmányban szereplő nyolc életmódbeli tényező együtt működik a szív- és érrendszeri kockázat csökkentésében, különösen azoknál, akiknél rosszabb az epigenetikus öregedési pontszám. A szakértők egyetértettek abban, hogy még azoknak is előnyben kell részesíteniük a Life's Essential 8-at, akik genetikailag nem hajlamosak a felgyorsult öregedésre.

A Life's Essential 8-as pontszámának növelése érdekében az AHA azt javasolja, hogy helyezd előtérbe a tápláló étrendet, elegendő mozgást és alvást, kerüld a dohányzást, tartsd fenn az egészséges testsúlyt, és szabályozd a vércukorszintet, a vérnyomást és a koleszterinszintet.

Notice: Undefined index: embed in /mnt/www/akciolesohu/akcioleso.hu/classes/AbstractModel.php on line 14